“Veškeré vědění má každý člověk v sobě. Nikdo tě nemůže nic naučit, je to omyl. Do půlky života se učíme nesmysly a pak se je druhou půlku života odnaučujeme a zjišťujeme, že jsme se naučili úplné hovadiny, které nám vlastně překážejí v normálním životě, v radosti.Každý duchovní mistr ti řekne – Nemohu tě nic naučit, mohu tě jenom odnaučit… Nic ti nemohu dát, vše už máš v sobě.”
Jaroslav Dušek
A já dodávám – současný systém školství ubíjí v člověku samostatné a tvůrčí myšlení, potřebuje vychovat jen poslušné a daně platící ovčany, kteří nebudou vyčnívat. Před pár dny mi jeden známý řekl, že musel přeložit syna ze základní školy na školu sportovní. Na té “normální” základce mu totiž bránili v účasti na aktivitách, které mohly rozvíjet jeho talent. Když odcházel, řekli jeho otci – Konečně se třída zase stabilizuje. Mohli říct rovnou “znormalizuje”.
Někde jsem slyšel názor, že škola je tady od toho, aby rodiče mohli chodit do práce a neměli čas na své děti. Stát si je tak pěkně po svém připraví pro svůj systém…
Ale kdybych měl navázat na Jardu Duška, chtěl bych jen dodat – Když se ty hovadiny odnaučíme, jsme to zase my, ve své původní, ryzí podobě.
……..Dodavam……..rad sa doteraz ucim a nemam pocit hovadin!…….treba dakovat ,ze ma ini naucili spocitat ci suma vyplaty sedi!…….mama mi pomahala ak som sa ucil chodit!…..zakladne vedomosti mi dovolili sa povazovat za schopneho si najst pracu a na konci smeny trebalo spocitat a vynasobit pocet kusov!………vsetky informacie su info ako take!…ta ista info da niekomu hnet viac a niekomu nic!….len to rozdiel ako vieme info prijat a triedit co vlastne potrebujeme a co nie……………………………..
Súhlasím s tebou… no ak sa pozrieme na všetky informácie, ktoré sa teraz deti učia v školách (kde sa informácie neprestajne menia), nútené sú vedieť naspamäť veci, ktoré v živote nebudú potrebovať- to pokladám za zbytočnosti.Často morálka, zodpovednosť a úcta je niekde na chvoste toho všetkého – samozrejme, to by mali deti „nabrať“ v rodine….. Deti v školách neučia premýšľať, len byť ovcou v stáde, ktorá len konzumuje.
V dobe školskej dochádzky dieťa nevie až tak rozlišovať a filtrovať veci ako dospelý. Pokladá to, čo sa učí za pravdivé a potrebné ….ale vníma aj – mlč, rovno seď, nikto nie je na tvoj názor zvedavý, nič nevieš, veď si ešte malý…. toto všetko sa prenáša u veľkého % ľudí aj do dospelosti a to už je potom iný problém.
Kedže si ešte čo to zo strednej pamätám, napíšem sem svoj názor. K pedagogike mám veľmi blízko aj ja a aj moja rodina:
1. Slovenčina – miesto toho aby sa decká učili poriadne gramatiku, tlačia sa do nich stohy literatúry. Koho už len zaujíma katolícka moderna??? Prekliaty básnici? Máme dosť vlastných problémov.
Štúrovci? Národná hrdosť? Ani štrajkovať nevieme tak ako gréci,angličania, francúzi a budeme sa oháňať národniarstvom. A povedzme si úprimne, kto z vás má za svoj vzor ľudovíta štúra a jeho prínos pre slovensko? Riešite kaufland, škôlku, robotu a vzťahy. Keď už príde k nejakej literatúre väčšina si aj tak otvorí to, čo sami chcú, nie to, čo im niekto núti že musia vedieť lebo je to neviem aké úžasné. Dobrý príklad je Paolo Coelho :).
2. Matematika – 1 + 1 = 2 ( teda 3.. muž + žena + dieťa ale nechajme symboliku symbolikou ) .. dôkazy? pravdepodobnosť a štatistika? integrál? grafy? Väčšina deciek aj tak ide humanitným smerom.. pýtam sa načo? Aby sme sprostí nezostali? No ja mám pocit, že múdrosť sa neodvíja od nabiflovaných knižiek. Môžem mať aj CSC ale ak bijem ženu, som primitív tak či tak.
3. Chémia – Orbitaly? Kedy naposledy ste tento pojem použili? S P D F sféry.. a existujú vôbec?
4. Fyzika – Dajme tomu, ale aj tam je kopec zbytočných výpočtov. A kvantová fyzika je ozaj na milú kedveš.
5. Etická výchova/náboženstvo? – Škola je v prvom rade VZDELÁVACÍ inštitút, nie VÝCHOVNÝ. O výchovu sa starajú rodičia, nie škola. To nie je jej primárnym cieľom.
Konieckoncov, akú majú psychologickú prax mnohí pedagógovia? Na jednej strane povedia krásne naučené poučky a na druhej strane robia PRESNÝ opak. Ako môže dieťa uviesť do praxe MORÁLNU POUČKU, keď jej tvorca či hlásateľ ju absolútne nedodržuje? Deti nie sú sprosté.. 🙂
6. Jazyky – Povinné sú dva. Dobre nie každý sme jazykový typ. Ale angličtinu aspoň na úroveň B1 dá s väčšou či menšou snahou takmer každý. B2 sú gymnáziá to je o niečom inom. Tento jazyk hýbe svetom. Predbehne ho snáď len čínština. Darmo môžem vedieť kvantovú fyziku, keď si neviem kúpiť lístok v Durhame na autobus.
A tak by sme mohli pokračovať donekonečna….
beriem, informácie a vedomosti aplikované v praxi sú len prínosom, ale koľko informácií v škole dostaneme a ostanú len v teoretickej rovine…hmm, väčšina a to je smutné
obcas sa ucim od siedmej rana do deviatej vecer a ide ma z toho porazit 😀 to co sa ucime nie je na skodu, ale zas su tam veci, ktore su zbytocne.. no na druhej strane clovek ma aspon aku taku predstavu o svete. jedine co by som skolskemu systemu vytkla je velke kvantum informacii ktore sa clovek stiha naucit len na ukor ostatnych aktivit.. druha vec je priserne usporiadanie uciv.. napriklad v literature.. niektori studenti ani nevedia ci bolo baroko pred alebo po klasicizme len preto, ze sa vsetko ucime krizom krazom od antiky k moderne atd… znamkovanie je tiez kategoria sama o sebe, ale na lepsi system nemame mozog, tak sa to robi takto a je nutne sa s tym zmierit… aj s tym ze ministerstvo stale meni co sa da a nie su ucebnice a ucitelia zo zmien tiez radost nemaju… za 4 roky na gymnaziu som si minimalne na 4 predmety kazdy rok musela kupovat ucebnice.. zbytok ucebnic, ktore sme dostavali (asi 20) som za cely ten cas snad ani neotvorila…
ale zostava pravdou, ze kto sa ucit nechce, nemusi sa…