Pre všetkých, koho zaujíma tarot 🙂
Je to už dlhá doba, čo som sa tarotu nevenovala, pretože môj záujem o karty nie je vykladačský. V tarote vidím dejiny stvorenia a i keď som o tom donedáva veľa nevedela, mnoho mi ozrejmilTheofanus Abba, významný český hermetik. Ako inak, v mojom pocite, teórii, ma nielen utvrdil, ale pomohol mi aj posunúť sa ďalej. Pochopenie karty Mága hneď vrhlo svetlo aj na dve po ňom nasledujúce karty, ktoré mi robili problém a nevedela som, čo si pod nimi skutočne predstaviť. Nehovoriac o karte Viselec, ktorého v knihe opisuje Theofanus Abba ako „Zasvätenca“. Prečo nasledujú po Mágovi ženské karty? V celom kolobehu mi pomohol kabalistický Strom života. No ale všetko poporiadku. Vrátim sa najprv k Mágovi, z ktorého všetko vychádza.
Svedectvo z jednej zeme Východu:
„Nekonečné všetko bolo na počiatku naplnené tmou, pretože Otec, Matka a Syn boli jedno a Syn ešte neprecitol, aby začal svoju činnosť v krúžení kozmického života.“
Takto definuje kniha Dzyan, biblia Tibetu, pomyslený počiatok bytia. Táto múdrosť napovedá, že „nebolo myslenie, cítenie ani chcenie, pretože nebolo Ahhiov, nebeských bytostí, ktoré by mali schopnosť sprostredkovať stavbu nebeského chrámu. Nebolo Otca stvoriteľa, pretože až zrodením Syna sa stane Otec otcom. Počiatočná jednota bola nepoznaným súcnom, pretože sa ešte neprejavila subjektívna stránka vecí. Najvyššia príčina bola neplodná, kolo involúcie sa ešte nepohlo.“
Po týchto riadkoch môžeme pochopiť, že Stvoriteľ ešte nebol činný a neexistovalo stvorenie ani Stvoriteľ ako Otec, pretože k tomu je potrebné, aby Otec stvoril Syna. A keďže nič nebolo, nebolo čo spoznať, ani nebolo nikoho, kto by mohol spoznávať, pretože ešte Stvoriteľ nič neprejavil. Svoju existenciu prejavil Boh v okamihu, kedy po prvýkrát vstúpil do vzťahu k pojmu mnohosti a k číselným predstavám. Schematická štruktúra kozmu vstúpila do bytia delením jednoty.
Alef (prvé písmeno v hebrejskej abecede). V symbole jednotky bol vo svätej matematike predstavovaný počiatok všetkých vecí. A v čom spočíva ťažisko počiatku? V existencii samotného Boha, potom v pôsobení síl v kozme a nakoniec v človeku.
Jednotka je znakom činnosti, večne tvorí. Filozofické hypotézy sa zhodujú v názore, že jednotka je koncentrovanou životnou silou, svetlom múdrosti, v ktorom je ako v zrnku obsiahnutý celý kozmos so všetkými sférami a zákonmi bytia.
Jednotka je pôvodcom všetkých čísel.
Hebrejské Božie meno El, Boh, je vo svojom význame kabalistické. Skladá sa z prvého písmena Alef(א) a z dvanásteho písmena Lamed (ל), kde prvé označuje počiatok bytia, druhé celý kozmos. A ktorá je dvanásta karta? Viselec (Zasvätenec). Z tohto mi bolo už jasnejšie, prečo je Viselec dole hlavou. Mág má hlavu hore, ako je najvyššia sefira Keter – z nej vychádza všetko ostatné (čiže postupuje zhora nadol). Viselec je však otočený naopak, predstavuje človeka z nášho sveta, ktorý postupuje zdola nahor (späť k Bohu, k sebe). Súčet týchto čísel dáva číslo 13, po redukcii číslo Tetragramu (JHVH), ktoré je posvätné a úplné.
Pri karte Viselca (Zasvätenca) sa píše: „Som synom zeme a hviezdnatej oblohy, ale pôvodom z nebeskej rady. Vedzte to tiež!“ Uvediem ešte jedno heslo, ktoré vystihuje spojitosť Mága a Viselca: „Kráľovstvo Božie je prevrátený svet!“
Dvanásty kľúč tarotu, na ktorom šibenica tvorí hebrejské písmenou Tau (ת), posledné písmeno celej abecedy, znamená ukončenie práce úplne, podľa slov toho istého Spasiteľa, ktorý povedal: „Ja som Alga (א) a Omega (ת).“
„Tarotová dvanástka predstavuje aj všetkých obetujúcich sa učiteľov, hierofantov kultov a veľkňaza chrámu dávnovekej múdrosti, trpiaceho v prítomnosti, i tých, ktorí budú trpieť v nedohľadnej budúcnosti. Z posledných dát ezoternej histórie označuje zvlášť Krista ako najväčšieho rozsievača duchovného bohatstva. Toto mravné a ezoterné bohatstvo prorokov rozsievačov predstavujú na karte oba mešce v podpaží Viselca, ktorý na všetko pozerá obrátene a ktorý dobrovoľne stráca z pravého mešca zlaté mince, teda dary prorockého ducha, a z ľavého strieborné, symbolizujúce zasvätenie do mystérií.“
(Veľkňaž chrámu dávnovekej múdrosti, trpiaceho v prítomnosti – toto stojí za zamyslenie. Veľmi trefné).
Mágova palica predstavuje pravôľu, všemohúcnosť Božiu, ezotericky vzduch – dych života, dušu bytia; kalich vodu stvorenia, symbolicky totožný s božskou múdrosťou – sefirou Chochma, peniaz s obrazom kríža predstavuje 4 symboly Tetragramu. Pomocou palice starých mágov (ktorá predstavuje činnú inteligenciu – Bina) získava Mág inšpirácie priamo z nebeských sfér.
Celá postava Mága tvorí písmeno Alef, jeho hlava je pokrytá klobúkom v podobe znamenia óru, ktorý je ukazovateľom neutrálneho sprostredkovania medzi nebom a zemou. Podobné znamenie nájdeme v tarote iba na obraze Svetla, na symbole Ducha svätého (XIX karta – Slnko).
Zlatý dinár poukazoval v mystériách i na bohatstvo duchovného života, ktoré nemá podobne ako kruh koniec ani hranice.
Po tomto ľahšie pochopíme, prečo starí dosadili na prvé miesto tarotu Mága, ktorí zastupuje prvú príčinu bytia. Nie je snáď viditeľný svet kúzlom, klamom, v ktorom je samotný Tvorca tohto obraz iluzionistom, ktorý premieta do našich predstáv celkom iný obraz a dej, než aké v skutočnosti existujú?
Tu prichádza k uplatneniu indická filozofia vyzdvihujúca pojem mája – klam, zdanie, inšpirovaný najvyšším bytím, ktorý prostredníctvom kozmickej životnej sily umožňuje zjavnú existenciu sveta.
Vrátim sa ešte k svojej otázke, prečo nasledujú po Mágovi ženské karty. Tomu som totiž dlho nerozumela.
Potom, čo som si uvedomila, že Mág predstavuje Keter, predstavila som si Strom života a pod Keter sefiroty Chochma a Bina. Prvý božský trojuholník. Práve vtedy mi napadli vety z Biblie k múdrosti (Prís 8, 22, 23): „Hospodin ma stvoril na počiatku svojho diela, pred svojimi pradávnymi skutkami. Od vekov bola som utvorená, od prapočiatku zeme.“ Vtedy mi do seba zapadla mozaika, pretože Múdrosť je ženského rodu! A preto je v tarote zobrazovaná ako žena – Veľkňažka. A Cisárovná tiež.
Zhrnutie:
Alef, jednotka – symbolizuje Boha, dušu kozmu a jeho najvyššiu príčinu. Prvú jednotu, v ktorom je obsiahnutý celý rád a zákony svetov, potom mága, jeho epigona (nasledovateľ, napodobňovateľa, pokračovateľ) vo vede a v zlatom umení.
Lamed, dvanástka – dokonanie veľkého diela Slnka je podmienené mravným víťazstvom nad mŕtvou látkou. Gnostici označovali týmto číslom Krista či Viselca, obetujúceho sa a rozdávajúceho. Ježiš bol jedným z najsvätejších mágov Východu, ktorý neprestával tvrdiť, že spasenie prichádza skrze samého seba a vyviera z úsilia vlastného intelektu.
Poznámka: Ezoterný – znamená zrozumiteľný zasvätencom, vzdelancom. Exoterný – určený laikom a širokej verejnosti. Už kabalistické texty hovoria o tom, že Mojžiš získal na hore Sinaj ezoternú a exoternú zložku učenia.
Verím, že aj vás tento článok posunie na vašej ceste za poznaním. Čerpala som z knihy od Theofana Abby – Dopisy Paracelsovi, v ktorej je vyobrazený aj jeho pôvodný tarot.
ĎAKUJEME: